Hvem skal starte?
Når mennesker spiller med andre
og det er en konkurranse,
kan det ofte være en fordel å få starte.
Det vil si å være den første
som for eksempel får kaste terning.
Derfor er det viktig at dere har
en rettferdig måte å avgjøre hvem
som skal starte.
Det finnes mange måter å avgjøre hvem
som skal starte.
De fire vanligste er:
- stein, saks, papir
- slå mynt
- trekke lodd om det
- kaste terning (se bildet)
Stein, saks papir
I stein, saks, papir bruker dere hendene.
Alle skal samtidig vise med sin hånd enten:
- knyttneve som betyr ‘stein’
- 2 utstrakte fingre som betyr ‘saks’
- håndflate som betyr ‘papir
Stein vinner over saks
fordi stein kan skade saksen.
Saks vinner over papir
fordi saks kan klippe papiret.
Papir vinner over stein
fordi papir kan pakke inn steinen.
Den eller de som er svakest,
går ut på hver runde.
Dere viser tegnene så mange ganger
at dere finner den sterkeste
som får starte.
Slå mynt
Slå mynt betyr at 2 spillere bruker
en penge-mynt og og velger
hver sin side av mynten.
Sidene må være ulike.
Så blir mynten kastet,
for eksempel sluppet ned på bakken.
Den som har sin side av mynten oppover,
får starte.
Trekke lodd
Det er mulig å trekke lodd på flere måter,
for eksempel:
- gjemme noe smått i 1 hånd
og så la mot-spilleren peke på
1 av de 2 lukkede hendene.
Hvis hun eller han peker på
riktig hånd med tingen inni,
er hun eller han den
som får starte. - lage så mange nummererte lapper
som det er spillere
(for eksempel 1,2, 3,4),
brette dem sammen og så legge
dem i en bolle eller kurv.
Alle trekker en lapp.
Når lappene brettes opp,
er rekkefølgen avgjort.
Nummer 1 får starte.
Så nummmer 2, 3 og så videre
hvis rekkefølgen spiller en rolle.
Rettferdig
Disse måtene å avgjøre er tilfeldige.
Det betyr at alle har en lik sjanse
til å få starte.
Det er rettferdig.
Når det er avgjort hvem som skal starte,
må alle andre respektere utfallet.
Det er ikke greit å begynne å krangle
eller kreve en ny trekning etter at
dere har trukket hvem som skal starte.